Forma ditt ansikte med skuggor

Tänkte gå igenom och berätta om modellering för er. Modellering = formar ansiktet med skuggor. Detta gör man efter man lagt sin bas. (foundation + puder) Då ser jag ut som på före-bilden längst ner, väldigt platt och tråkig. Basen jämnar ut din hudton och ger dig en platt matt yta att jobba på. Eftersom den täcker/tonar ner alla skuggor i ansiktet så måste vi sminka dit dom igen, och det är nu vi kan trolla ;) 



Såhär modellerar jag mitt ansikte:

1. Shading - Återställer de naturliga skuggorna. Använder en gråbrun skugga (ska vara lite mörkare än din hudton) och en snedskuren rougeborste. Suger in kinderna så jag ser kindskuggan och placerar borsten i "håligheten" och tonar skuggan uppåt. Färgen ska vara starkast längst ner. Fixar även till en käkskugga med samma borste. Sedan tar jag en stor fluffig ögonskuggspensel och skuggar lätt under brynbenet.



2. Dustning -
 Förminskar och trycker in, och kan bara läggas på neutrala partier i ansiktet där det inte slår någon skugga såsom; panna, haka, kind & käke. Många använder solpuder som dustning och det kan man absolut, men som sagt - använd det rätt. Man ska använda sig av en rödbrun ton, men man får såklart anpassa den efter sig själv. Jag använder tre färger från märket Färg - Honung, Knäck & Kola och en stor puderborste. Jag börjar vid käken och jobbar i lätta snabba cirkelrörelser upp mot kindbenet. Sedan lite på tinningarna för att trycka ihop ansiktet och för att smalna av min näsa lite så dustar jag med en stor ögonskuggspensel från näsryggen rakt ner mot kinderna. Viktigt att tona ut färgen så det inte blir för skarpa kanter. Gör detta på båda sidorna hela vägen upp mot brynen och ner på näsvingarna. Mitt på näsryggen lägger jag sen en ljusare skugga. (Highlight) Tillsist dustar jag med puderborsten nerifrån på halsen och upp under hakan.



3. Highlight - Förstorar/tar fram. Alla ljusa färger är highlight, vitt puder till skimmer. Och highlightar gör man på partier som kindbenet upp till tinningen, pannan, inre vrån av ögat, brynets högsta punkt, amorbågen och näsryggen. Men allt beror ju på hur ditt ansikte ser ut och vad det är du vill framhäva. Jag använder en matt ljus skugga, Grädde - Färg, och en rougeborste och highlightar näsryggen upp i pannan, (eftersom jag har en så liten panna) kindbenet, under ögonen och under brynets högsta punkt.



Jag hoppas ni har förstått lite mer av modellering nu, har ni några frågor om detta som jag missat att förklara eller som ni bara inte förstod så kommentera i detta inlägget så ska jag svara på dom sen. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0