Rengöring av penslar

God kväll!
Denna helgen har det hänt mycket, därav dålig uppdatering. Nästan skönt att det är måndag imorgon! Jag har precis tvättat ett gäng med penslar och borstar. Det är nog det tråkigaste som finns, men också det viktigaste.

Syntetpenslar som man använder till feta/blöta produkter, såsom foundation, concealer, krämskuggor, läppglans osv, ska man egentligen tvätta varje dag med ljummet vatten och diskmedel som löser upp fettet. Andra borstar och penslar som är gjorda på äkta hår räcker det med att tvätta en gång i veckan, med shampo. När du använt dom en dag kan du sprita dom med en penselsprit som man sprutar på borsten och drar runt på ett papper tills färgen är borta. Finns på Kicks för 59 kr.
Många tror att det sliter på borstarna när man tvättar dom men tvärtom, det är när du inte tvättar dom som dom slits, blir toviga och ihoptryckta. Efter en tvätt blir dom som nya igen, och håller mycket längre :)

Det ni gör är att ta lite diskmedel eller shampo (beroende på penselns hår) i handflatan och "måla" sedan i handen i cirklar, skölj med ljummet vatten och upprepa tills penseln är ren. Slå dom mot sidan på pekfingret för att få bort allt vatten och få ut stråna och lägg dom sedan ner på en handduk för att torka. Låt dom inte stå upp och torka, då är det risk för att vattnet rinner ner och lossar både på skaftet och hårstråna.


Det första längst ut är min spatel, som jag tar upp alla feta produkter med. Tandborsten borstar jag brynen med ;P


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0